۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
اختصاصی
عامل جهش قیمت خودرو در نیمه دوم سال چه بود؟
یک فعال بازار خودرو از افزایش ۲۵ تا ۲۷ درصدی بهای خودرو‌های داخلی و مونتاژی در نیمه دوم سال خبر داد.  
کد خبر: ۲۱۷۲

به گزارش کارنا، یک فعال بازار خودرو از افزایش ۲۵ تا ۲۷ درصدی بهای خودرو‌های داخلی و مونتاژی در نیمه دوم سال خبر داد.  

سعید مؤتمنی با اشاره به روند صعودی قیمت خودرو در نیمه دوم سال جاری بیان کرد: بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد بهای خودرو‌های داخلی و مونتاژی در شش ماهه دوم سال بین ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال در این بازه زمانی، قیمت پژو پارس از ۴۷۰ میلیون به ۶۵۵ میلیون تومان، سمند سورن از ۵۷۵ میلیون به حدود ۷۵۰ میلیون تومان، دنا اتومات از ۷۹۵ میلیون به حدود یک میلیارد تومان، هایما از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و خودرو‌های اقتصادی مانند کوییک  S از ۳۴۵ میلیون به ۴۱۲ میلیون تومان و کوییک r از ۳۳۲ میلیون به حدود ۴۰۰  میلیون تومان رسیده است.  

وی در خصوص روند معاملات در بازار خودرو اظهار داشت: علیرغم اینکه در اسفند ماه باید شاهد رونق معاملات در بازار خودرو باشیم، اما بازار به ویژه در یک هفته اخیر در رکود مطلق به سر می‌برد.

این فعال بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار کارنا با اشاره به متغیر‌های تاثیرگذار بر قیمت خودرو در بازار تشریح کرد: یکی از فاکتور‌های موثر بر قیمت خودرو در هر ماه، تعداد خودرو‌های فاکتور شده توسط خودروساز است چراکه با فاکتور شدن خودروها، تعداد فروشندگان در سایت‌های آگهی فروش نیز افزایش پیدا می‌کند.  

موتمنی نرخ ارز و تورم را از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو عنوان و بیان کرد: جهش نرخ دلار از ۴۹ هزار تومان در شهریور ماه به حدود ۶۰ هزار تومان در اسفندماه از دیگر عواملی است که قیمت خودرو در بازار را تحت تاثیر قرار داده است.  

وی ادامه داد: از طرف دیگر عدم تحقق وعده‌های وزارت صمت در خصوص آزادسازی واردات خودرو از اسفندماه سال گذشته و همچنین رشد تیراژ تولید به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ به رشد بهای خودرو در بازار دامن زده است.  

این فعال بازار خودرو با اشاره به اینکه اختلاف قیمت فاحش خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه و بازار آزاد زمینه ساز ایجاد رانت برای دلالان شده است، تصریح کرد: محدودیت در عرضه خودرو‌های وارداتی موجب شده خودرو‌هایی نظیر هیوندای توسان به قیمت ۲۲ هزار دلار با قیمت ۸۰ هزار دلار و حدود ۵ میلیارد تومان در بازار آزاد به فروش برسد در حالی که با فاکتور شدن خودرو‌های وارداتی و عرضه آن‌ها به بازار این اختلاف قیمت به حداقل می‌رسید.  




 

ارسال نظر